Is de tekst van reclame belangrijker dan de vormgeving?

Is de inhoud(tekst) van je flyers, brochures, folders of website belangrijker dan de vormgeving? Een ondernemer kiest vaak bij de vormgeving van flyers of folders voor een goede grafische vormgever. Maar de tekst dan? Is de tekst dan niet belangrijk?

Als een advertentie, een folder, flyer of brochure  een reactie moet uitlokken, zeggen sommige marketing experts, dat tekst belangrijker is dan vormgeving.

In een visuele wereld, hoe kan tekst, belangrijker zijn dan vormgeving?
“Als de intentie van de advertentie is, om een reactie uit te lokken gaat het om verleiding, overhalen en de ‘call to action’,” zegt in dit geval Ruth Stevens (Amerikaanse marketing expert). “Deze aspecten vind je in tekst.”

Volgens Stevens is in de marketing, een tekstschrijver belangrijker dan een grafisch vormgever.

“De grote reactie creative directors, komen allemaal van de tekst-kant,” zegt ze. “De vormgevers zijn hun partners maar de tekstschrijvers hebben de broek aan.”

Als ondernemer zijnde, die vaak zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar marketing, vind je dit dan lastig of raar? De vormgeving van een flyer, een brochure of de bouw van een website is vaak al duur genoeg, moet je dan ook nog een tekstschrijver inhuren?

Is tekst inderdaad belangrijker dan vormgeving in reclame en marketing, online of offline?

Als dat zo is, is de bijdrage van een grafisch vormgever dan minder belangrijk dan die van een tekstschrijver? Investeer je als ondernemer liever in een goede vormgever of in een tekstschrijver?

Of is discussiëren over dit punt zinloos, kan je beter concluderen dat beiden even belangrijk zijn en elkaar versterken en dat ze van elkaar afhankelijk zijn om succes te behalen?