logo
De BrochureMakers is onderdeel van BasisReclame.

Facebook Campagnes

Landingspagina's

Promotiemateriaal

Drukwerk

Neem contact op

038 - 7850 516

info@basisreclame.nl

 

Creeër in 7 stappen een geloofwaardige professionele bedrijfsbrochure

Creeër in 7 stappen een geloofwaardige professionele bedrijfsbrochure

Professioneel-brochure-ontwerp

Mark Rutte krijgt de brochure overhandigd van een luxe restaurant in Oosteinde tijdens de dag van de ondernemer.

Spreek jij je klanten, voor je ze een product of dienst verkoopt? Tijdens een beurs, een presentatie of tijdens een netwerkbijeenkomst. Ontmoet je potentiële klanten bij jou op kantoor, in de winkel of thuis? Word je door jouw klanten of partners wel eens aangedragen bij potentiële klanten?

Voor de meeste bedrijven is alleen online zichtbaar zijn, niet genoeg – zelfs online bedrijven als Google en Marktplaats maken gebruik van drukwerk in hun marketing.

Als jij in de fysieke wereld opereert, zijn er veel kansen om te communiceren met je doelgroep en die kansen mag je niet laten liggen. Een professionele bedrijfsbrochure of een informatie flyer, kan, op het juiste moment overhandigd, hét verschil maken.

Een doordacht brochure ontwerp met een scherpe boodschap positioneert jou als een serieuze partij. Het feit dat je investeert in iets dat permanent is, geeft de klant vertrouwen. Het is ook makkelijker om een geprinte brochure te bewaren of door te geven aan een geïnteresseerde dan te verwijzen naar bijvoorbeeld je website.

Een goede brochure kan het kantelpunt zijn voor een potentiële klant om met jou in zee te gaan. Onderzoek wijst uit dat er gemiddeld zeven contactmomenten voor nodig zijn om over te gaan tot aankoop. Jouw brochure kan er voor zorgen dat jij beter blijft hangen, dan je concurrent zonder brochure! En dat resulteert uiteindelijk in meer sales.

Brochures geven lezers de (vaak gewenste) kans om achter hun scherm vandaan te komen. Ze geven meer uitgediepte informatie over je bedrijf en ze geven antwoord, nog voor er vragen ontstaan.

Een gedrukte brochure uitdelen tijdens een verkoopgesprek zorgt ervoor dat je gemakkelijk naar het gewenste onderwerp overgaat: jouw unieke verkooppunten. Het zorgt er ook voor dat je niet wordt afgeleid door alle mogelijkheden of zoekfuncties op elektronische apparaten zoals een tablet of laptop.

Een klant van ons, een uitzendorganisatie,  heeft hun conversies tijdens verkoopgesprekken met 200% verhoogd nadat ze een aangepaste brochure overhandigden tijdens hun verkoopgesprekken (wees er ook van bewust dat het maken van aantekeningen op een brochure, ervoor kan zorgen dat je nog beter in het geheugen van de lezer wordt gegrift – dus denk eraan om een pen mee te nemen!)

Voor je begint met het verzamelen van alle details voor je nieuwe brochure ontwerp, denk aan het volgende:

1. WANNEER ZET JE DE BROCHURE IN?

De stijl van de brochure moet passen bij de manier en de plek waar hij wordt overhandigd aan de lezer. Soms is het nodig om verschillende versies te hebben voor verschillende doeleinden:

– Tijdens beurzen, evenementen of presentaties
– Overhandigd tijdens een verkoopgesprek
– Gedistribueerd en/of gepresenteerd bij een dealer of wederverkoper
– Deur aan deur
– In displays in wachtruimtes
– Onderdeel van een welkomst pakket voor nieuwe klanten

2. VOOR WIE MAAK JE DE BROCHURE?

Weet wie de lezer is. Jouw brochure krijgt de juiste respons als je een exact beeld hebt van je lezers en je jouw ontwerp, de afbeeldingen en de boodschap allemaal richt op die specifieke persoon.

Als jij 2 of meer compleet verschillende doelgroepen hebt, dan moet je serieus overwegen om meerdere versies van je brochure te maken. De extra kosten voor die verschillende versies zullen het uiteindelijke resultaat meer dan waard zijn.

3. WELK PROBLEEM STEL JE AAN DE KAAK?

Brochures die alles willen vertellen, vertellen uiteindelijk vaak niets. Ze worden waarschijnlijk amper gelezen. Nogmaals, een ons-size-fits-all oplossing is in dit geval GEEN oplossing. Met één brochure kun je vaak niet alle problemen van je klanten oplossen. Maak liever 2 of 3 zorgvuldig gekozen varianten en zorg er in elke variant voor dat je de lezer precies aanvoelt en uitgebreid ingaat op zijn of haar probleem en biedt een passende oplossing.

4. WELKE OPLOSSING BIEDT JE?

Wat kan de koper precies verwachten van jouw product of dienst? Wat veranderd er binnen zijn of haar bedrijf of aan hun leven? De gemiddelde lezer besluit binnen 5 tellen of ze verder lezen of niet. Zorg er dus voor dat de cover de juiste afbeeldingen bevat en steekwoorden heeft direct de aandacht die de klant trekt, en dat de inhoud die volgt, logischerwijs de oplossing biedt die ze zoeken.

Gebruik door de hele brochure, goedgekozen kopregels die iets oplossingsgericht bevatten. Geef belangrijke elementen aan met opsomming-punten. Selecteer de afbeeldingen nauwkeurig om de belangrijkste pijnpunten te versterken. Geef je boodschap extra kracht mee door statistieken, diagrammen en referenties te gebruiken. Het is jouw taak om de lezers te laten zien dat jij de oplossing van hun probleem bent.

5. HOE GAAT HET ER UIT ZIEN, EN WELKE TOON SLA JE AAN?

Een creatief professioneel ontworpen brochure geeft je direct geloofwaardigheid. Andersom geeft een slecht ontworpen brochure die op een goedkope manier is geproduceerd, precies de verkeerde indruk. Een kwalitatief goed ontwerp en een duidelijke boodschap zijn doorslaggevend.

Ga voor een helder en scherpe look and feel die in lijn is met je website en je social media uitingen.

Zorg voor een goede punchline en wees to the point, gebruik heldere taal en draai er niet om heen. Omdat je veel te zeggen hebt wil niet zeggen dat je veel woorden moet gebruiken.

Zorg dat je dezelfde taal aanslaat die je online ook gebruikt, als je doorverwijst naar een contactformulier op je website, moet je lezer niet het idee hebben dat ze nu ineens met een ander persoon communiceren.

Als laatste, kies eens niet voor een dubbelgevouwen A4.. Dat wordt voorspelbaar! Kies je voor een origineel formaat of vouwwijze, dan heb je meer kans om te worden gelezen, bewaard of gedeeld.

6. WAT WIL JE DAT ZE DOEN NADAT ZE HET GELEZEN HEBBEN?

Een belangrijk onderdeel van je brochure is de zogenaamde Call To Action. Dit is het onderdeel dat het resultaat kan maken of breken, en zorgt ervoor dat je succes van je brochure meetbaar kan maken.

Wat is de volgende stap die je lezer moet maken? En op welke manier spoor jij je lezer aan onmiddellijk actie te ondernemen. Wees niet passief, geef je lezer een reden om op jouw aanbod te reageren – nu!

Jouw call-to-action moet een aanbieding zijn die interessant en relevant voor hen is.

Er kan een tijdslimiet aan zitten of je kan een schaarste creëren. Denk aan een maandaanbieding of een beperkte voorraad. Geef een kortingscoupon mee of cadeaukaart om onmiddellijke actie uit te lokken. Reageren op jouw aanbod moet eenvoudig zijn, naar een URL op je website doorverwijzen is een handige manier om de respons op je brochure te meten en contactinformatie van prospects te verzamelen.

En dan… Alvorens je op de verzendknop drukt om je brochure ontwerp naar de drukker te mailen.

7. DUBBELE, NEE, DRIEDUBBELE CHECK!

Controleer je spelling, je grammatica, typefouten en onvolledigheden in je tekst. Zorg dat tenminste ‘e’en ander persoon binnen je organisatie de laatste versie leest, en om extra zeker van je zaak te zijn, laat nog een extern persoon de tekst lezen om alle kleine foutjes eruit te halen. Het blijft me verwonderen dat personen die dicht op een project zitten blind raken voor zaken die voor een ander overduidelijk zijn!

De BrochureMakers, voor creatieve, professionele bedrijfsbrochures

De meeste ondernemers hebben geen tijd om dit intensieve en tijdrovende klusje zelf te klaren, maar geen nood! De creatieven en copywriters van De BrochureMakers helpen je aan een professionele bedrijfsbrochure. Maak indruk en zorg dat je top of mind blijft bij je (potentiële) klanten!

Vraag hier vrijblijvend een offerte aan
No Comments
%d bloggers liken dit: